
Neurofeedback therapie bij leerproblemen
Rust, focus en overzicht in je hoofd:
Bij kinderen en volwassenen met leerproblemen is neurofeedback een effectieve behandeling die de hersenen in balans brengt. Veranderingen in gedrag en functioneren zijn vaak al binnen 10 sessies merkbaar. Klachten zullen verminderen of zelfs verdwijnen.
De informatieverwerking, het concentratievermogen en het werkgeheugen worden verbeterd. Dit heeft een gunstig effect op de leerprestaties. Het automatiseren gaat makkelijker, het werktempo wordt hoger, en er is minder herhaling nodig. Hierdoor heb je meer profijt van (extra) begeleiding op school.
- Je prestaties verbeteren
- Informatie beklijft makkelijker
- Het werktempo wordt hoger
Uitleg therapie bij leerproblemen
Wat zijn leerproblemen
Bij leerproblemen heb je moeite met het leren van schoolse vaardigheden. Het gaat minder vlot of met slordigheidsfouten, omdat je moeite hebt met het verwerken van informatie. Soms komt het voort uit motivatieproblemen, persoonlijke problemen of omstandigheden in de omgeving.
leerproblemen in de hersenen
Leerproblemen gaan vaak gepaard met afwijkingen in de hersenactiviteit. Vaak is er veel trage activiteit te zien in de hersenen, maar in het geval van faalangst of stress kan ook te veel snelle hersenactiviteit ten grondslag liggen aan de problemen met leren.
Neurofeedback behandeling bij leerproblemen
De informatieverwerking en aandachtsspanne kunnen worden verbeterd. Hierdoor zullen de schoolse vaardigheden makkelijker gaan. Het volgen van neurofeedback is voor kinderen vaak aantrekkelijker dan het deelnemen aan begeleidingstrajecten op school. De behandelingen zijn leuk en er hoeft geen huiswerk te worden gemaakt. Neurofeedback is ook goed te combineren met andere begeleidingen. Door de verbetering van de aandacht en informatieverwerking zal je meer oppikken van de begeleiding, sneller resultaten boeken en daardoor ook meer plezier beleven.
- De behandeling is pijnloos
- De therapie geeft blijvende resultaten
- Effectief door persoonlijke afstemming
Voordelen leerproblemen behandeling
Er ontstaat een verbetering van de concentratie, focus, en aandacht waardoor het leren makkelijker wordt. De informatieverwerking wordt beter en sneller, waardoor er meer rust in het hoofd komt en er ruimte in het hoofd ontstaat om tot leren te komen. Ook kan het slapen en het zelfvertrouwen verbeteren, waardoor je lekkerder in je vel komt en je energieker voelt.

Mogelijke aandoeningen bij leerproblemen
leerstoornis
De informatieverwerking, het concentratievermogen en het werkgeheugen worden verbeterd. Dit heeft een gunstig effect op de leerprestaties. Het automatiseren gaat makkelijker, het werktempo wordt hoger, en er is minder herhaling nodig. Hierdoor heb je meer profijt van de (extra) begeleiding op school.
dyslexie
De informatieverwerking, het concentratievermogen en het werkgeheugen worden verbeterd. Dit heeft een gunstig effect op het lezen en spellen. Het automatiseren gaat makkelijker, het leestempo wordt hoger, en er is minder herhaling nodig.
dyslexie →
Autisme
Het wordt makkelijker om open te stellen voor de omgeving, wat merkbaar is aan een vooruitgang van communicatieve vaardigheden en sociaal gedrag. Prikkelverwerking en cognitieve functies verbeteren. Ook wordt de weerstand tegen veranderingen minder en neemt de stressgevoeligheid af.
Autisme →
ADHD
Er ontstaat motorisch en mentaal meer rust. Prikkels kunnen beter gefilterd worden, waardoor het wordt makkelijker om de aandacht te richten en te concentreren op (school)taken. Je bent beter aanspreekbaar op je gedrag.
ADHD →
ADD
Het wordt makkelijker om prikkels te filteren en je te concentreren. Je gaat meer rust en overzicht in je hoofd ervaren, waardoor het makkelijker wordt om de dagelijkse bezigheden te plannen en organiseren.
ADD →
Goed om te weten
- Traint de hersenen in balans
- Blijvende resultaten
- Persoonlijk behandelplan
- Alternatief op medicatie
- Geen bijwerkingen
- Wetenschappelijk onderbouwd
- Voor kinderen en volwassenen
- Kinder- en jeugdpsycholoog
- Gediplomeerd Neurofeedbacktherapeut
- Sinds 2009 werkzaam
- Volgt geaccrediteerde scholingen
- Soms vergoed
- Lid van NFG en SKJ
- Certificaat Quality in Care