Door de Corona-crisis liggen ook de neurofeedbackbehandelingen van Breinblinker stil. Dat is vervelend voor de cliënten die midden in een behandeltraject zaten, want neurofeedback gedijt juist goed bij continuïteit; wekelijkse behandelsessies waarin de hersenen worden getraind. Je zou het kunnen vergelijken met het trainen van je spieren in de sportschool. Besluit je een paar weken niet te sporten? Dan zal je geleidelijk aan merken dat je weer minder sterk wordt. Eén voordeel is wel: als je al langere tijd wekelijks getraind hebt (minimaal 10 á 15 sessies) dan zal je brein het op een later moment weer snel oppakken. Je hoeft dus niet meer helemaal van voor af aan te beginnen.
Sommige psychologische behandelingen kunnen nog op afstand worden voortgezet, telefonisch of door middel van beeldbellen. Dat is met neurofeedback helaas niet mogelijk. Een vraag die ik van cliënten wel eens krijg: “Is er dan niet iets wat we thuis kunnen doen om de behandeling te bevorderen?” Het meten van de hersenactiviteit en het geven van een directe terugkoppeling (operant conditioneren) op het voorkomen van bepaalde hersengolven is thuis helaas niet mogelijk.
Maar wat is dan wel mogelijk? Dat is een beetje afhankelijk van de klachten!
In dit artikel meer informatie over wat je thuis kunt doen als je moeilijkheden ervaart op het gebied van ADHD. Zoals concentratieproblemen, impulsiviteit, en hyperactiviteit.
In de neurobiologie is één van de bekendste verklaringen voor ADHD de “Dopamine Transfer Deficit” theorie welke aangeeft dat de activiteit van de (motiverende) dopaminecellen bij mensen met ADHD sneller uitdooft. Dit zorgt voor een afwijkende reactie op beloning en ook een andere manier van leren. Mensen met ADHD zijn gevoelig voor directe beloningen, maar kunnen niet zoveel met een uitgestelde beloning. In het dagelijks leven komt deze uitgestelde beloning juist veel voor. Bijvoorbeeld: je moet huiswerk leren voor een toets die je morgen hebt en waar je dan volgende week een cijfer voor krijgt (zodat je aan het einde van het schooljaar over gaat naar de volgende groep en je uiteindelijk een goede vervolgopleiding kunt doen, etc.)
Bij kinderen met ADHD moet de beloning dus concreet en direct zijn én er is meer motivatie om een taak uit te voeren als daar een beloning aan gekoppeld is. Daarnaast is er meer beloning nodig dan bij andere kinderen om tot optimale prestaties te komen. Bovendien leren kinderen met ADHD juist slechter van hun fouten.
Op basis van bovenstaande theorie kan in elk geval gesteld worden dat het belangrijk is om kinderen met ADHD zoveel mogelijk positief te benaderen. Een negatieve aanpak die vooral gericht is op het ongewenste gedrag en dingen die niet mogen zal averechts werken.
TIPS!
Met bovenstaande informatie kunnen de volgende tips gegeven worden voor het thuis trainen van de hersenen: