Aandachts- en concentratieproblemen

 Persoonlijke benadering

 Wetenschappelijk

 Kwaliteit

 Onderzoek

Aandachts- en concentratieproblemen

ADHD gaat vaak gepaard met afwijkende hersenactiviteit. Meestal is de activiteit van de hersenen vertraagd. Dit lijkt tegenstrijdig aangezien er meestal sprake is van hyperactief gedrag. Het blijkt echter dat de gebieden die minder actief zijn normaal gesproken zorgen voor de remming van gedrag en motoriek. Als deze gebieden minder actief zijn, is de remming ook minder en kan zowel het gedrag als de motoriek hyperactief overkomen.

Wanneer er vooral sprake is van aandachtsproblematiek zonder hyperactiviteit is er vaak sprake van een verhoging van de langzame hersengolven. In dit geval lijken de hersenen niet in een hogere versnelling te schakelen wanneer dit nodig is, bijvoorbeeld bij opdrachten op school of thuis.

De effecten van neurofeedback bij ADHD of ADD zijn even goed of nog beter dan de effecten van medicatie zoals Ritalin. Aangezien de hersenen een trainingsproces moeten ondergaan, duurt het bij neurofeedback wel langer voordat de effecten merkbaar zijn. Neurofeedback heeft echter, in tegenstelling tot medicatie, een langdurige effect die jarenlang behouden blijft. Daarnaast is neurofeedback niet schadelijk, terwijl het gebruik van medicatie wel schadelijk kan zijn.

 

Neurofeedback kan ook worden toegepast tijdens het gebruik van medicatie. De effecten van de neurofeedback worden dan vooral zichtbaar wanneer de medicatie is uitgewerkt. In overleg met de behandelend arts kan worden gekeken of de medicatie op den duur kan worden afgebouwd.

 

Een aantal voorbeelden van gedragsveranderingen die kunnen optreden bij het toepassen van neurofeedback 


  • Verbetering van het concentratievermogen
  • Afname van de impulsiviteit en hyperactiviteit
  • Meer rust in het hoofd
  • Minder dromerig
  • Beter aanspreekbaar en corrigeerbaar in het gedrag
  • Minder boosheid en/of remming van emoties
  • Meer inzicht en overzicht op de wereld om hen heen
  • Beter kunnen starten en stoppen met taken
  • Beter kunnen schakelen tussen taken
  • Verbetering cognitief functioneren
  • Verbetering sensomotorisch functioneren
  • Beter in- en doorslapen
  • Meer zelfvertrouwen
  • Verbetering stemming